Pikkaralan teknisen radan rakentaminen edistyy

Pikkarala Frisbeegolfin uuden teknisen radan rakentaminen on pikkuhiljaa edistynyt kesän aikana. 18-väyläinen tekninen rata sijaitsee nykyisen rata-alueen vieressä ja mahdollistaa jatkossa heittää jopa 36 väylää yhdellä kierroksella, kun nykyisten Pro/Ama-ratojen väylät otetaan huomioon. Oheisesta ratakarttaluonnoksesta voidaan havaita, että uuden radan väylän #4 tiipaikka on Pro/Ama-radan väylän #4 vieressä ja väylän #3 suunniteltu tiipaikka on Pro/Ama-radan väylän #8 tiipaikkojen läheisyydessä. Vastaavasti uuden radan väylän #15 yläpuolella karttakuvassa näkyy nykyisen väylän #11 väyläaluetta. Radan aloitusväylä sijaitsee Pro/Ama-radan väylän #8 korin läheisyydessä (etäisyys vajaat 100 metriä). Ratakartan mukainen väylien numerointi ja kiertojärjestys voi vielä muuttaa.

Teknisen radan alustava ratakartta

Radan rakentaminen aloitettiin väylillä sijaitsevien puiden kaatamisella ja poiskuljettamisella, joiden jälkeen määritettiin tarkemmin tiipaikkojen ja korien sijainti. Korit laitettiin paikoilleen, jotta heittämistä väylillä voitiin testata. Testaamiseen ovat osallistuneet monet paikalliset kisaajat ja harrastajat. Koska radalla on korkeuseroja korien ja tiipaikkojen lähistöllä, useita portaita pitää rakentaa; toistaiseksi vain yhdet portaat on tehty (väylälle #16). Viimeisimpinä talkoohommina on kuljetettu ja levitetty sorat tiipaikoille sekä laitettu matot paikoilleen.

Talkooporukkaa väylällä #5

Radan rakentaminen jatkuu tänä syksyllä sekä ensi kevään ja kesän aikana. Väylän #6 tiipaikalle rakennetaan heittolava. Tiipaikat rakennetaan lopulliseen kuosiinsa ensi kesän aikana samoin kuin ratakartta ja väyläopasteet valmistuvat silloin. Portaiden rakentaminen ja puuston/oksien haketus sekä hakkeen levitys väylille ovat suurimpia jatkotehtäviä.

Väylän #16 portaat

Tekninen rata antaa mahdollisuuden heittää Pikkaralassa erityyppisellä radalla verrattuina Pro/Ama-ratoihin: uudella radalla heittosuuntatarkkuus korostuu. Väylät ovat puiden reunustamia ja sijaitsevat hiekkakangaspohjalla. Rata vaatii monipuolisia heittoja ja korkeuserojakin löytyy, varsinkin alamäkeen heitettäviä väyliä löytyy useampi. Jos heiton saa suunnatuksi hyvin, birdien saaminen pitäisi olla mahdollista harrastajille lähes kaikilla väylillä.

Dogleg-väylän #5 tiipaikka

Melkein kaikkien radan väylien par-luvut ovat kolme, vain väylät #5, #6 ja #7 ovat pidempiä ja niiden par-luvut ovat 4, joten radan kokonaispar-luku on 57 (tai 58, jos väylän #6 par-luku onkin 5). Pisin väylä on väylä #6, jonka pituus on noin 150 metriä, kun taas lyhimmät väylät #8 ja #11 ovat 55 metrin pituisia. Radan alustava kokonaispituus on 1449 metriä. Kun tiipaikat saadaan lopullisesti valmiiksi, väylien pituudet mitataan uudelleen.

Väylän #16 tiipaikan rakentaminen menossa

Kun uusi rata saadaan sopivaan valmiusvaiheeseen, sillä tullaan järjestämään ensimmäisiä kisoja ja tapahtumia. Ennen lopullisten väyläopasteiden saantia radalle tullaan asentamaan väliaikaiset väyläopastaulut. Pikkaralan porukka harkitsee myös 9 väylän ”perhe/aloittelijaradan” (Ama-9) toteuttamista teknisen radan yhteyteen, joka toteutettaisiin siten, että parilla väylällä olisi vaihtoehtoiset tiipaikat ja loput olisivat teknisen radan normaaleja väyliä.

Väylän #6 tiipaikalle mäen päälle tehdään heittolava

Pikkarala Frisbeegolfin väki on yhdessä talkoolaisten kanssa rakentanut teknistä rataa ja toivoo, että se saataisiin hyvään heittokuntoon lähiaikoina niin, että harrastajat ja kisaajat pääsevät kokemaan miellyttäviä liikuntatuokioita uudella radalla.