Pikkarala Frisbeegolfin rata-alueen jatkorakentaminen vuonna 2016
Pikkarala Frisbeegolfin rata-alueen jatkorakentaminen on edennyt vaiheittain kesän 2016 aikana: siitä on uutisoitu jonkin verran kesän kuluessa, mutta tässä jutussa kuvataan yhteenvetona, mitä kaikkea on rakennettu ja uudistettu kesän aikana.
Frisbeegolfaajille tärkeä asia on ratojen väylien kiinnostavuus ja hyvyys, joita radan rakentajat pohtivat jatkuvasti. Ratamestari tiedustelee harrastajien kommentteja ja ehdotuksia väylien kehittämiseksi. Kesän aikana on väylien #6 ja #16 hienovirittäminen jatkunut siten, että perusteellisen harkinnan tuloksena on joitakin puita poistettu väylien sivustoilta. Kahden muun väylän kohdalla vielä pohditaan joidenkin puiden poistamista. Huolellisen harkinnan tavoitteena on saada harrastajat käyttämään väylien luontaisia heittolinjoja.
Ratojen uusille käyttäjille tärkeä osa rata-aluetta on helposti ymmärrettävä ja selkeä infotaulu; se saatiin pystytetyksi kesäkuun aikana. Infotaulun vieressä on lisäksi ilmoitustaulu, joka sisältää rata-alueen ohjeita ja ajankohtaisia tiedotuksia. Rata-alueen parkkipaikan yhteyteen on asennettu liikennemerkkejä, joiden yhtenä tavoitteena on varmistaa turvallinen ajaminen rata-alueelle ja sieltä pois.
Ennen kierroksen aloittamista on hyvä harjoitella puttaamistaitoja neljän korin puttauspaikalla, jonka vieressä sijaitsee kesällä pystytetty heittoharjoitteluun sopiva verkko. Verkon edustan kaksi tiimattoa tekevät mahdolliseksi useamman samanaikaisen harrastajan lämmittelyheitot.
Tiipaikoille sijoitettiin suurikokoiset ja hyvää palautetta saaneet selkeät väyläopasteet. Väylien välille on asennettu opastekeppejä, joiden värikoodien avulla harrastaja pystyy helposti etenemään korilta Pro- tai Ama-radan seuraavalle tiipaikalle.
Väylille #4 ja #18 on rakennettu portaita helpottamaan nousemista kumpareiden päälle. Harrastajat ovat pitäneet erityisesti väylän #4 portaita hyvin onnistuneina ja maastoon sopivina.
Pro-radan väylän #9 tiipaikka sijaitsee lähellä edellisen väylän koria, jolloin pitkälle heittävien harrastajien kiekot ovat voineet harhautua vahingossa ko. tiipaikan läheisyyteen. Harrastajien turvallisuuden ja mielenrauhan varmistamiseksi tehtiin suojarakenne verkkoineen tiipaikan sivulle.
Ratojen rakentajat saivat kesän aikana viimeistellyksi puttausalueen vieressä sijaitsevan laavurakennuksen. Se on suurehko rakennus, johon suurempikin harrastajajoukko hyvin mahtuu valmistamaan ja/tai nauttimaan eväitä ja juomia kierrosten aluksi, välillä tai lopuksi. Laavua on käytetty myös radoilla järjestettyjen kisojen tukikohtana.
Kesäkauden aluksi pystytettiin tiipaikoille maastoon hyvin sopivia roskakoreja ja penkkejä, joiden materiaalina on käytetty rata-alueen väyliltä kaadettuja puita. Rata-alue halutaan luonnollisesti säilyttää siistinä, jotta se pysyisi käyttäjille miellyttävänä ympäristönä. Penkit puolestaan antavat mahdollisuuden istahtaa ja levähtää hetken ennen seuraavan väylän avausheittoa. Siinä voi tietenkin myös seurata kavereidensa heittojen onnistumisia ennen tai jälkeen väylän omaa avausheittoa.
Radan rakentamisen alusta lähtien on ollut tavoitteena saada aikaan kaikin puolin miellyttävä rataympäristö käyttäjille. Niinpä kesän aikana saatiin rakennetuksi parkkipaikan viereen ja väylän #9 korin läheisyyteen wc:t. Ne haluttiin sulauttaa rata-alueen maaston sopiviksi, mutta kuitenkin sijoittaa siten, että ne ovat helposti harrastajien käytettävissä kierroksen alussa ja lopussa tai kesken kierroksen.
Väylillä #3, 6, 7, 9 ja 18 on hiekkaisia maastokohtia, joissa kävely on vaativampaa kuin metsämaastossa. Rata-alueelta on kaadettu runsaasti sekä suuria että pieniä puita, joista osa on haketettu jatkokäyttöä varten. Haketta on levitetty muutamien koripaikkojen ympärille ja myös niiden levittäminen hiekkaisille väylille on aloitettu: tähän saakka on muutamille väylille tehty hakepolkuja, joissa kävely on helpompaa kuin hiekkaisessa maastossa.
Rata-alueen rakentamistyö jatkuu edelleen ja useita rakentamiskohteita on suunniteltu toteutettavan ensi vuoden aikana.